Thierry De Baets: “In het licht van Waes’ ongeval wil ik enkele harde cijfers delen over verkeersveiligheid”
Tom Waes, onze populairste presentator en moedigste durfal, raakte afgelopen weekend ernstig gewond bij een verkeersongeval. Plots beseft elke Vlaming weer hoe fragiel het leven is. Gelukkig voor de heer Waes zal hij de statistieken ingaan als gewonde, niet als dode. Ik hoop dat hij snel en zo goed mogelijk herstelt. Dinsdag maakte Tom Waes zelf bekend dat hij had gedronken. Hij prees zichzelf gelukkig dat hij, behalve zichzelf, niemand ernstig verwondde.
In het licht van Waes’ ongeval wil ik enkele harde cijfers delen over verkeersveiligheid. Cijfers zijn belangrijk voor de statistieken maar ze lijken onpersoonlijk. Nochtans – en dat beseffen wij, artsen en verpleegkundigen, en vooral de slachtoffers, hun familie en vrienden, maar al te goed – komt elk cijfer overeen met een persoon. Zowel daders als slachtoffers zijn mensen die plannen hadden en dromen. Dromen die in een fractie van een seconde uiteen zijn gespat, plannen die onmogelijk werden door het ongeval. En dat ongeval kon misschien wel worden vermeden.
In België stierven in de eerste 6 maanden van dit jaar 198 personen. Dit mag een daling zijn ten opzichte van vorige jaren, het blijven 198 drama’s. Daarnaast raakten er in diezelfde periode 21.002 mensen gewond. Ook dit zijn steeds weer drama’s, soms tijdelijk, soms met blijvende letsels, onder andere ook ernstige hersenletsels. Sommige slachtoffers verloren een ledemaat of zullen nooit meer volledig pijnvrij zijn. Anderen liepen een verlamming op, verloren hun zicht of liepen andere hersenschade op, misschien zullen ze nooit meer de verzorgingsinstelling verlaten. Weken, maanden of zelfs jaren revalidatie zullen wisselende resultaten opleveren.
In de eerste negen maanden van dit jaar, vonden in de provincie Antwerpen 49.000 alcoholcontroles plaats. (Dit lijkt misschien heel veel, en dat vraagt ongetwijfeld een grote inspanning van de politie, maar denk eens na over hoe vaak u met de fiets, motor of auto op straat kwam zonder gecontroleerd te worden.) 2,4 procent van de gecontroleerden – dat zijn 1.176 (!) bestuurders alleen al in de provincie Antwerpen – waren onder invloed van alcohol. En de helft van de mensen die een speekseltest ondergingen, testte positief op druggebruik. In 2022 zou 19 procent (bijna 1 op 5) van de bestuurders tussen de 18 en 34 jaar maandelijks rijden onder de invloed van drugs. Vaak worden deze drugs gecombineerd met alcohol, wat het risico op ongevallen enorm verhoogt.
Nog cijfers?
In 2023 werden bijna 7 miljoen snelheidsovertredingen vastgesteld. Een stijging (ondanks alle campagnes) van 11 procent ten opzichte van 2022. Overdreven en onaangepaste snelheid zijn verantwoordelijk voor 30 procent van de dodelijke ongevallen, dus ongeveer 60 personen in de eerste 6 maanden van dit jaar.
Vias institute deed een poging om de maatschappelijke financiële kosten van verkeersongevallen te berekenen. In 2022 werden deze kosten geschat op… 11 miljard euro. Om even te vergelijken, datzelfde jaar was het Belgische begrotingstekort 19 miljard. Stel je eens voor hoeveel eenvoudiger de regeringsonderhandelingen zouden verlopen mochten we in één klap 11 miljard kunnen besparen.
Op 29 november startte de jaarlijkse BOB-campagne. Rijden en drinken gaan niet samen, het blijft een heikel punt. Regelmatig worden we geconfronteerd met dodelijke ongevallen veroorzaakt door alcohol of drugs. Soms blijken de overtreders zelfs recidivisten die, ondanks de verplichting van een alcoholslot of ondanks een rijverbod, toch de weg op gaan.
In 2023 speelde alcoholgebruik bij 11 procent van de verkeersongevallen een rol. In de weekendnachten is zelfs 40 procent van de ongevallen mede veroorzaakt door alcohol- of druggebruik.
Alcohol is schadelijk. In het verkeer zeker. In het algemeen voor de gezondheid ook. Toch blijft alcoholgebruik een traditie die gebanaliseerd wordt. Nog vaak kijken mensen, zelfs vrienden en familie, je vreemd aan als je geen alcohol drinkt. Ze vragen naar een reden, ze vinden je raar of saai, ze vinden dat je overdrijft. Alcoholgebruik in het verkeer blijft een probleem.
Druggebruik is het eveneens en wordt steeds belangrijker. Druggebruik wordt steeds vaker genormaliseerd, zowel in het uitgaansleven als onder vrienden of collega’s. En dan spreken we niet enkel over zogenaamde softdrugs zoals marihuana (hierbij de opmerking dat de term softdrug relatief is, gezien het percentage aan THC in marihuana steeds hoger wordt en dat er om allerlei redenen andere schadelijke stoffen worden toegevoegd), maar eveneens over synthetische drugs en cocaïne (die voor alle duidelijkheid ook vermengd wordt met schadelijke synthetische stoffen en dus niet zo natuurlijk is als wat de dealers doen geloven).
Laten we tijdens deze donkere dagen en tijdens de feestdagen zorg dragen voor elkaar, zorg dragen in het verkeer; laten we voorzichtig zijn en hoffelijk zodat we het risico anderen of onszelf schade toe te brengen tot een minimum beperken. Laten we tijdens maaltijden en feesten verantwoordelijk zijn en geen alcohol drinken als we de baan op moeten. Probeer het gerust: de maaltijd zal even lekker zijn, het feest even leuk. Laten we alert zijn en laat iemand anders onder invloed niet rijden. Laten we onszelf en anderen geen letsels toebrengen door schadelijke stoffen in te nemen.
Vlaanderen werd, na het bericht over Tom Waes’ ongeval, wakker met een kater. Laten we van de komende weken een feest maken zonder kater.
Bron: De morgen
https://www.demorgen.be/meningen/in-het-licht-van-waes-ongeval-wil-ik-enkele-harde-cijfers-delen-over-verkeersveiligheid~b7389f9e/